Pirtis ir sveikata. Naudingi patarimai.

Sena liaudies tradicija naudotis pirties gydomosiomis savybėmis gyva ir šiandien. Gausiai paprakaituoti ir padidinti medžiagų apykaitą naudinga visiems – dažnai pirtis vadinama sveikatos šaltiniu. Palaipsniui didinant šilumos intensyvumą, galima pagerinti organizmo termoreguliaciją.

Pirtyse gali maudytis jauni ir vyresni, sveiki ir sergantys daugeliu ligų žmonės. Tačiau kartu reikia prisiminti ir nepageidaujamus padarinius. Jie gali atsirasti nesilaikant režimo, nesaikingai maudantis. Dėl neracionalaus režimo, per didelio temperatūros kontrasto pirtyje galima apalpti, gali ištikti stenokardijos priepuolis.

Taigi gydytojai pataria visuomet žinoti savo galimybes ir nepersikaitinti. Būtina tarp kaitinimųsi daryti 15-20 minučių pertraukas. Būdamas pirtyje žmogus netenka daug skysčių, todėl būtina atstatyti disbalansą – atsigerti ko nors gaivaus. Medicininėje literatūroje patariama net ir sveikiems žmonėms pirtimi naudotis ne dažniau kaip 1-2 kartus per savaitę.

Kaitinantis labai aukštoje temperatūroje, gausiai išprakaitavus, netenkama daug skysčių, o kartu su jais ir kalio. Kaip hipokalemijos (būklė, kai žmogaus kraujo serume pavojingai sumažėja kalio koncentracija) pasekmė gali sutrikti širdies ritmas.

Po pirties dar kurį laiką širdis funkcionuoja intensyviau, tą laiką patartina skirti pasyviam poilsiui. Nepatartina gerti alkoholinių ir tonizuojančių gėrimų, kavos, stiprios arbatos.

Kvėpavimo sistema. Kaitinantis pirtyje, kvėpavimas padažnėja ir pagilėja. Labai intensyvėja šilumos apykaita. Įkvepiant karštą orą, organizmas šyla pro plaučius. Kuo oras sausesnis, tuo organizmas labiau šyla pro plaučius. Pro odą labiau šildo drėgnas oras, kurio šiluminis laidumas didesnis. Įšilęs plaučiuose kraujas per keliolika sekundžių pasiekia vidaus organus ir sukelia malonų šilumos jutimą. Pro plaučius organizmas ir vėsinamas iškvėpiant vandens garų prisotintą orą.

Maudantis pirtyje suaktyvėja organizmo medžiagų, druskų ir ypač vandens apykaita. Veikiant aukštai pirties temperatūrai, daug vandens išsiskiria pro plaučius iškvėpiant orą. Vidutinio svorio žmogus, būdamas pirtyje, gali netekti iki 450-500 ml vandens. Kartu su prakaitu organizmas netenka daug druskų: natrio, chloro, kalio. Ši trumpalaikė druskų netektis nekenkia, nes druskos greitai atsistato geriant vandenį ir maitinantis. Tai stimuliuoja vandens, druskų ir kitų medžiagų apykaitą organizme.

Centrinės nervų sistemos reakcija į maudymąsi pirtyje gana sudėtinga. Šiluma maloniai veikia visą kūną, įšylant vidaus organams, pagerėja jų veikla. Šilumoje sumažėja dirglumas, pagerėja miegas, išnyksta emocinė įtampa. Sakoma, kad pirtyje paliekama ir bloga nuotaika.Testais ištirta, kad po pirties pagerėja mąstymas. Žinoma, teigiamas maudymosi pirtyje poveikis esti tik tuomet, kai žmogus protiškai nepavargęs, neišsekusi centrinė nervų sistema. Priešingu atveju, pirtis, būdama stiprus dirgiklis, gali neatstatyti funkcijos, o atvirkščiai, dar labiau ją sutrikdyti.

Žmogaus kūno temperatūra yra palyginti pastovi – paprastai 36,5-37°C. Turėdamas tokią temperatūrą žmogus jaučiasi geriausiai, normaliai vyksta organizmo fiziologinės funkcijos, biocheminės reakcijos, gerai funkcionuoja visi organai ir sistemos. Pirtis stipriai įtakoja šilumos apykaitą.Pradedantys maudytis ir jautrūs temperatūros svyravimams asmenys turėtų elgtis atsargiai, per daug neatšalti.

Nuo seniausiųjų laikų kartu su suaugusiaisiais pirtyse kaitindavosi ir vaikai. Pirtis ir gydė (ypač nuo peršalimų), ir grūdino. Vaikai dažnai serga staigiai pakitus aplinkos temperatūrai ir drėgmei. Čia pirtis gali labai padėti. Į pirtį gali eiti kiekvienas vaikas, jei tik nekyla kontraindikacijų. Jokiu būdu prievarta nesitempkite vaiko į pirtį, tuo labiau garinę. Pirtyje reikia atsižvelgti į kiekvieno vaiko organizmo ypatybes. Antai vaikų odos paviršius ir kūno masės skirtumas yra didesnis nei suaugusiųjų. Todėl vaikai greičiau už suaugusius įkaista garinėje ir greičiau atvėsta, išėję iš jos. Taigi pirtyje vaikus reikia saugoti ir nuo perkaitimo, ir nuo peršalimo.

Klauskite!

Kontaktai

Kaip atvykti?